NOVINKA - CHAMPAGNE JEAN MARC CHARPENTIER

ZMĚNA BAREV

Budeme měnit barvy? Znáte to - pokradmu se rozhlédnout, co nejrychleji naházet láhvepaper-wine-bottle-920x609 do zeleného a bílého kontejneru na sklo a zase svižně zmizet, než se dostaví všudypřítomná sousedka s konstatováním "Vy těch lahví ale máte - to všechno vypijete...?".

Možná to bude jinak. Do produkční fáze se dostávají papírové lahve. Ano - papírové. Modrý kontejner! Frugal bottle se jim říká. Váží zhruba 80 gramů, nějakých 15 gramů z toho tvoří plastové hrdlo. Je tak pětkrát lehčí než nejjednodušší skleněné láhve a desetkrát v porovnání s těmi "prémiovými" tlustostěnnými.

V době, kdy uhlíková stopa začíná výrazně ovlivňovat hospodaření velkých firem, je to asi logické uvažování. Surovinu tvoří z 90% recyklovaný papír - další plus pro Green Dealem ražený trend. Výhodou jsou i nižší transportní náklady a energeticky méně náročná recyklace. Z těch méně vznešených plusů stojí za zmínku snad právě konec těch trapných pocitů při třídění. Kdo třídí sklo, je alkoholik; kdo třídí papír, je Mirek Dušín.

Teď ta druhá stránka věci. Především nevidíte, kolik máte upito. Vlastně to svádí k věčnému zoufalství. Člověk uvyklý na určitou váhu své láhve se už od samého začátku děsí, že je na jejím dně - vizuální kontrola nemožná. O eleganci tady mluvit nebudeme.

Ne, určitě nebudeme za tři roky pít běžně víno z podobných lahví. Dokážu si ale představit, že zejména u velkých průmyslových vinařství můžou nižší kvalitativní řady do papíru zamířit. Proč ne? Pokud jde o tu eleganci, zejména ruských či moldavských skleněných kreací by škoda nebyla.